Zoekmachine optimalisatie tips (Zelf SEO inzetten)


Met de komst van geavanceerde zoekmachines als Google is het al lang niet meer eenvoudig om met een interessante website ook hoog in de zoekresultaten te eindigen. SEO (Search Engine Optimalization) kan hier bij helpen. Door weloverwogen gebruik te maken van de laatste SEO technieken kunt u hoog in een zoekmachine eindigen en uw website onder de aandacht brengen. In dit artikel vindt u tips die u hier bij kunnen helpen.

Zet bezoeker centraal en niet SEO

Het is niet de zoekmachine die beslist hoe uw website er uit komt te zien, maar de bezoeker. Zoekmachines ontwikkelen zich constant met als doel om de gebruiker tot dienst te zijn. Ga dus niet proberen om uw website er anders uit te laten zien voor de bezoeker dan voor de zoekmachine, dat heeft maar korte tijd nut. Het spreekt ook voor zich dat u zich altijd houdt ook aan de Terms of Service (TOS) die de zoekmachine heeft opgesteld.

Zorg dat teksten uniek zijn

Net als een bezoeker is een zoekmachine niet op zoek naar tekst die gekopieerd is van een andere website, die teksten kent hij al. Kortom: zonder goede content heeft SEO geen zin. Unieke teksten zijn de motor achter internet en zal door een zoekmachine hoog gewaardeerd worden. Optimaliseren via SEO begint dus met het regelmatig plaatsen van relevante nieuwe artikelen op uw website.

Gebruik geen truc voor SEO, maar een strategie

Een eenvoudige truc om uw website hoog te laten scoren met bepaalde zoekwoorden in een zoekmachine is er niet. Er doen veel stoere verhalen hierover op internet de ronde, maar eenvoudig via een SEO truc uw website hoog laten eindigen in een zoekmachine kan niet. SEO is een verzamelnaam voor diverse technieken.

Toch kunt u zelf veel aan SEO doen. Belangrijk is om een duidelijke strategie uit te zetten. Met welke woorden wilt u gevonden worden? En sluiten deze keywords aan bij uw doelgroep? Gebruik deze woorden dan consequent, maar zonder dat zij op gaan vallen bij de bezoeker.

Een technische nette site helpt bij SEO

Technisch helpt het SEO als u zich netjes aan de basis regels van HTML houdt. Het is verstandig om een validatie van de standaard van de W3C (World Wide Web Consortium) uit te voeren. Als uw code correct is, zal de zoekmachine de code ook juist interpreteren en eindigt u hoger.

Daarnaast kunt u de SEO-keywords uit uw strategie goed laten terugkomen in bepaalde onderdelen van de site. Gebruik bijvoorbeeld de TITLE-tag goed door uw keyword toe te voegen. Hetzelfde geldt voor de constante toepassing in de tags H1, H2 en H3. Laat het keyword af en toe in een kop of tussenkop terugkomen. Hetzelfde geldt voor de toepassing in de alt-code bij een afbeelding. Door in de beschrijving achter een afbeelding (die gelezen wordt door de zoekmachine) een keyword mee te geven scoort u iets hoger. Daarnaast helpt het een zoekmachine als u heldere url's gebruikt, dus niet www.mijnwebsite.nl/2345.php, maar www.mijnwebsite.nl/keyword.php. Dit geldt overigens ook voor de keuze van uw domeinnaam, zorg dat deze naam relevant is en in lijn is met uw keywords.

Wat helpt bij SEO is in het algemeen ook een snelle laadtijd van uw website. Zorg voor een goede internetprovider en houdt uw website eenvoudig. SEO en gebruikersvriendelijkheid gaan hier wederom hand in hand. Maak uw website ook aantrekkelijk zodat mensen langer op uw site blijven. Ook dit helpt om uw website iets hoger te krijgen.

De techniek van SEO verandert bijna dagelijks dus hou bijvoorbeeld blogs over SEO in de gaten. Blijf ook uw resultaten monitoren. Vinden mensen uw website op de manier die u wilt? Zijn uw SEO-keywords nog wel effectief?

Zorgt dat u gelinkt wordt

Het maken van links is de kern van internet en speelt dus ook bij SEO een grote rol. Simpel gezegd, hoe meer mensen naar u linken vanaf hun website, hoe hoger u zult eindigen in een zoekmachine. Deze backlinks zijn te koop, maar dit leidt vaak niet tot een echt goed resultaat. Het is eenvoudig om links op een nietszeggende site te krijgen, maar als die website niet relevant is voor uw doelgroep zorgt dit ook niet voor een beter resultaat van een zoekmachine. Belangrijk is om op een website die er (voor uw bezoeker) toe doet een link te krijgen. Hierover kunt u afspraken met een webmaster maken (in ruil voor een link terug), maar u kunt ook kiezen om een unieke content (bijvoorbeeld een blog of een column) aan te bieden in ruil voor een link. Hierin kunt u zien dat SEO meer is dan gewoon een techniek: content staat centraal.

SEO: Geen truc, maar een verzameling

Enerzijds is de conclusie dat er geen technische trucjes zijn om uw website hoog te laten eindigen in een zoekmachine. Er zijn wel een aantal regels (die eigenlijk voor alle websites gelden) zodat zowel bezoeker als zoekmachine uw website goed kan lezen. Een heldere SEO-strategie over hoe u met deze techniek om wilt gaan helpt hier bij. Daarnaast helpt het om uw website actief in te bedden in het internet door backlinks aan te leggen. Hoe meer mensen naar u verwijzen, hoe aantrekkelijker de zoekmachine u gaat vinden. Tot slot zult u altijd uw resultaten in een zoekmachine moeten blijven monitoren. SEO is een techniek die constant aan verandering onderhevig is, en hetzelfde zal gelden voor uw SEO-keywords. U moet altijd blijven kijken of uw etalage uw bezoekers nog aanspreekt.

Kies de beste email marketing software voor uw situatie

Er zijn natuurlijk diverse manieren om uw eigen mailinglist te bereiken. Bij een kleine mailinglist kan zelfs uw gewone email client volstaan. Maar als uw mailinglist zichzelf begint uit te breiden, dan botst u al snel op de limieten van de gewone email software. In dat geval moet u beroep doen op gespecialiseerde software om nieuwsbrieven naar grote groepen ontvangers te versturen. We bekijken enkele van de beste en bekendste online mailinglist diensten: Your Mailinglist Provider, Get Response and Aweber.

Lees meer >>