Iedereen met een nieuwsbrief heeft zich vast wel eens de vraag gesteld hoe hij meer abonnees zou kunnen strikken. Toch is dit de afgelopen jaren alleen maar lastiger geworden, met name omdat mensen bang zijn om veel email of spam te krijgen. Daarom moet u zich inhoudelijk weten te onderscheiden en het de bezoeker zo eenvoudig mogelijk maken. In dit artikel vindt u tips hierover.
Voor het verzenden van elektronische nieuwsbrieven kiezen we resoluut voor Your Mailinglist Provider!
Allereerst is het belangrijk om een goede strategie te bepalen voor de nieuwsbrief als geheel. Wat wilt u met de verzending ervan bereiken? Is de nieuwsbrief een doel op zich of gebruikt u de mailinglist bijvoorbeeld ook om later klanten te werven of gericht producten te verkopen? Denk ook goed na over uw doelgroep: wie zit er op deze nieuwsbrief te wachten? Welke nieuwsbrieven zijn er al over dit onderwerp en komt u met iets aanvullends?
Op basis van deze strategie kunt u de vraag beantwoorden of u liever een beperkt aantal abonnees hebt die bewust gekozen hebben voor de nieuwsbrief, of een groter aantal leden dat de nieuwsbrief minder intensief zal lezen. Het spreekt voor zich dat deze keuze veel invloed heeft op de wijze waarop u deze abonnees gaat werven.
Het succes van uw nieuwsbrief valt of staat met de inhoud die u te brengen heeft. Biedt u unieke content dan is het eenvoudiger om mensen over te halen om zich te abonneren dan als u slechts nieuws verzamelt dat elders ook te vinden is. Zorg daarom ook dat oude edities van uw nieuwsbrief online terug te vinden zijn. Een goed archief overtuigt potentiële abonnees van uw nieuwsbrief en heeft als voordeel dat men via een zoekmachine uw nieuwsbrief (en al die unieke teksten) zal vinden.
Ook is het belangrijk om uw nieuwsbrief regelmatig te versturen. Uw abonnees beginnen dan aan de nieuwsbrief te wennen en er misschien wel op te rekenen. Op die manier krijgt u binding met uw abonnees. Dit maakt dat uw mailinglist stabiel zal blijven. De krant ligt toch ook elke dag van de week op de deurmat, dus waarom uw unieke content niet?
Het aanmelden voor de nieuwsbrief moet zo eenvoudig mogelijk zijn. Vraag dus niet naar voornaam, tussenvoegsel, titel en achternaam. Dit kan verleidelijk zijn om maximaal gebruik te maken van de mogelijkheden om uw nieuwsbrief persoonlijk te maken, maar beheers u. Dit is allemaal bijzaak: een abonnee moet zich eerst aanmelden. U heeft aan het emailadres voldoende om de nieuwsbrief te kunnen sturen.
Plaats het aanmeldformulier ook prominent op uw website, bijvoorbeeld bovenaan. Er zijn zelfs websites die er voor kiezen om elke bezoeker een pop-up voor te schotelen met een aanmeldformulier. Dat is een kwestie van smaak (en natuurlijk strategie, zoals eerder besproken), maar hier geldt wel dat als een bezoeker door de nieuwsbrief geïrriteerd wordt u nog verder van huis bent.
Er zijn genoeg andere mogelijkheden om het mensen eenvoudig te maken om zich op de nieuwsbrief te abonneren. Zo dient u bij elke formulier (reactie, aankoop, aanmelden voor het forum) een optie aan te bieden waarmee de bezoeker zich met een simpel vinkje kan abonneren op de nieuwsbrief. Het is niet gebruikelijk om dit vinkje standaard aan te zetten, dit kan wederom irritatie opwekken.
Het is overigens ook een optie om iets gratis aan te bieden en dit via sociale media goed te promoten. Mensen maken dan kans op dit gratis product als ze zich aanmelden voor de nieuwsbrief. Dit kan een passende actie zijn als uw strategie is om zo veel mogelijk abonnees te werven.
Hou rekening met twee belangrijke zaken die mensen weerhouden om zich aan te melden voor een mailinglist: spam en privacy. Hoewel de wet hierover in Nederland helder is (je mag de mailinglist niet doorverkopen of uitlenen aan anderen zonder expliciete toestemming van abonnees) gebeurt dit toch nog regelmatig. Het is dus belangrijk dat u een bezoeker garandeert dat het emailadres enkel voor uw nieuwsbrief wordt gebruikt en dat hij zich eenvoudig af kan melden.
Naast die privacy is het belangrijk om bij het nieuwsbrief versturen rekening te houden met de mogelijkheid dat uw ontvangers dit als spam zien. En niets is zo irritant dan een nieuwsbrief die een abonnee vervolgens niet krijgt. Gebruik daarom goede software om uw nieuwsbrief te versturen en check elke nieuwsbrief op woorden die door emailprogramma als spam worden gezien (denk aan aanbieding, laatste kans etcetera).
Het plaatsen van een aanmeldingsformulier op uw website is te vergelijken met het neerleggen van een formulier naast de kassa van een supermarkt. Het is veel verstandiger om een enthousiaste medewerker mensen die de supermarkt verlaten aan te laten spreken en hen te enthousiasmeren voor de nieuwsbrief. Eenzelfde strategie gaat ook online op. Zorg dat u actief op Facebook, Twitter, LinkedIn, Hyves of Google+ aanwezig bent en maak zo reclame voor uw inhoudelijke goede nieuwsbrief. Ga niet zitten wachten tot men het formulier invult, maar werf actief.
Het internet zit vol met webmasters die mensen op hun mailinglist willen krijgen. Maar hoeveel hiervan komen daadwerkelijke achter hun computer vandaan? Stelt u wel eens de vraag aan zakenrelatie of hij uw nieuwsbrief wil ontvangen? Of denk er eens aan om aan het einde van een presentatie bij de sheet met uw adresgegevens uw nieuwsbrief op te nemen? Kies daarom voor een eenvoudige link naar de nieuwsbrief die mensen kunnen onthouden, bijvoorbeeld www.mijnnaam.nl/nieuwsbrief. Deze link kan dan direct op uw visitekaartje en in uw digitale handtekening.
Wilt u zoveel mogelijk abonnees krijgen op uw nieuwsbrief? Dan is het vooral belangrijk om voor een inhoudelijke goede nieuwsbrief te zorgen. Pas als die inhoud op orde is, heeft het zin om actief leden te gaan werven. Hierbij is het belangrijk om de aanmelding zo laagdrempelig mogelijk te maken en mensen te overtuigen dat hun emailadres bij u in goede handen in. Maar blijf ook vooral niet achter uw computer zitten en overtuig zakenrelaties en kennissen uit het echte leven van uw nieuwsbrief.
Er zijn natuurlijk diverse manieren om uw eigen mailinglist te bereiken. Bij een kleine mailinglist kan zelfs uw gewone email client volstaan. Maar als uw mailinglist zichzelf begint uit te breiden, dan botst u al snel op de limieten van de gewone email software. In dat geval moet u beroep doen op gespecialiseerde software om nieuwsbrieven naar grote groepen ontvangers te versturen. We bekijken enkele van de beste en bekendste online mailinglist diensten: Your Mailinglist Provider, Get Response and Aweber.
Lees meer