Aan de slag met social marketing


Soms hoor ik wel eens dat marketing met de komst van social media nooit zo eenvoudig geweest. Voor een bericht op Google+, Facebook, Hyves of Twitter zijn geen postzegels nodig en hoeft ook geen folder gedrukt te worden. Gevolg is dat marketing voor iedereen bereikbaar is. De grote hoeveelheid spamberichten maken ook duidelijk dat het echt bereiken van een doelgroep nog lang niet eenvoudig is. Social marketing vraagt dan ook een wezenlijk andere aanpak. In dit artikel vindt u een aantal tips en zullen we specifiek ingaan op Facebook en Twitter aangezien dit voor social marketing belangrijke media zijn.

Begin met een strategie: ook Facebook is niet gratis

Met social marketing zult u kunnen besparen op verzendkosten en drukkosten, maar deze media zijn niet gratis. Daarom begint elke vorm van marketing met een goede strategie. U kunt Facebook of Twitter pas efficiënt inzetten als het doel van uw inzet helder is. Leef u (nog meer dan voorheen) in uw klant in. Wat doet deze klant online? Zit deze klant überhaupt op Twitter? Welke website bezoekt deze en welke niet?

Voor niets gaat altijd de zon op, dus stel uzelf de vraag hoeveel u wilt investeren in social media. Deze media zijn weliswaar goedkoper dan voorheen, niettemin kost het maken en onderhouden van een Facebook pagina de nodige tijd. Elk bericht dat u via Twitter verstuurt dient doordacht te zijn, dus het is belangrijk om hier iemand met verstand van zaken voor in te schakelen. Net als in een winkel kunt u er voor kiezen om de gordijnen dicht te houden of om de etalage professioneel in te richten.

Twitter, Hyves, LinkedIn of Facebook: de kern is ontmoeten

U kunt zich het beste de diverse social media voorstellen als plekken waar u mensen kunt ontmoeten. Bevindt u zich op Hyves, dan zult u vooral jongeren tegenkomen. Indien u zich op LinkedIn begeeft treft u met name zakenmensen om zich heen aan. Voor zowel Twitter als Facebook geldt dat u zich in een winkelstraat bevindt met over het algemene relatief jonge klanten. De uitdaging aan u is om met deze mensen een band op te bouwen en ze zo uw winkel in te krijgen.

Ook Twitter kan opdringerig zijn

Ergert u zich ook zo aan als u in een toeristische stad op zoek bent naar een restaurant en een ondernemer probeert u met grootste gebaren zijn restaurant in te lokken? Op Facebook of Twitter is dit niet anders. Wees dus niet overdreven opdringerig. Zendt bijvoorbeeld niet elke dag een bericht via Twitter uit met in hoofdletters uw boodschap. Ook op Twitter en Facebook kunt u irritant zijn. Besef dat mensen op internet meer dan ooit zelf beslissen wanneer zijn tot een aanschaf over zullen gaan, het is voor u om dat moment via uw website voor hen beschikbaar te zijn. Vinden zij u op Twitter irritant, dan maakt u dit niet snel meer goed.

Zonder zwaaiend over straat uw klanten binnen te halen kunt uw wel degelijk met Twitter of Facebook veel bereiken. Het best kunt u dit doen door exclusieve content, een blog of een column, aan te bieden. U plaatst deze op uw zakelijke pagina op Facebook (met een bericht op Twitter). Belangrijk is dat deze tekst relevant is voor uw potentiële klanten. Wees creatief, blijf vernieuwen en verrassen.

Ga niet in de hoek zitten

Ook op Facebook is het belangrijk om niet stil in een hoekje te gaan zitten. Ziet u een interessant bericht? Stuur dit dan door, of reageer. Maak contact met mensen om er achter te komen wat hen beweegt. Deze informatie is voor u cruciaal om de strategie in de toekomst op te baseren. Het is essentieel om actief te zijn als u Facebook en Twitter gebruikt. In een winkel zou u er geen moment aan denken om met een sigaret in de hoek te gaan zitten en te wachten op een klant, doe dit dus ook online niet.

Maak koppelingen: online en offline

Het is belangrijk om verbindingen tussen diverse media te maken. Zo kunt u automatisch al uw updates op Facebook ook op Twitter laten plaatsen. Of denk er eens aan om als u een winkel heeft hier een groot 'Vind ik leuk' bord of een QR (Quick reference) code te plaatsen. Hierdoor zullen mensen u sneller online opzoeken en zich bij uw digitale klantenkring aansluiten.

Alles wat u doet is reclame op Facebook

Aangezien Facebook erg laagdrempelig is, kan het zo zijn dat u af en toe een negatieve reactie krijgt. Mensen zullen niet snel een winkel brullend met een klacht binnen rennen, op internet ligt dit anders. Op het moment dat dit gebeurt moet u dit als een kans zien. Dat klinkt misschien raar, maar op het moment dat u op Facebook laat zien dat u goed met deze reactie omgaat zal dit klanten overtuigen van uw klantvriendelijkheid.

Geef gratis weg en gebruik Twitter

Het kan handig zijn om af-en-toe iets gratis weg te geven. Als ergens iets gratis is gaat dit als een lopende vuurtje over internet. Een heel simpel voorbeeld is dat mensen een plaatje op Facebook moeten delen om kans te maken op een prijs. Hiermee krijg u eenvoudig gratis publiciteit. Ook een Twitter-bericht met een link erin zal als iets gratis is snel worden doorgestuurd en uw website bezoekers opleveren. Als u bovendien die tweet gebruikt om uw bedrijfsnaam onder de aandacht te brengen zorgt het indirect voor naamsbekendheid.

Samenvatting

Social Media zijn stevig in ontwikkeling en dat zal de komende tijd ook nog wel zo blijven. Was Hyves een paar jaar geleden nog hip? Op dit moment zijn Facebook en Twitter dit. Misschien is het over een paar jaar wel Google+, wie zal het zeggen?

Bekijk regelmatig hoe veel succes uw aanwezigheid op Twitter of Facebook heeft en stel uw strategie eventueel bij. Komen er veel mensen via een bericht op Twitter op uw site, of vinden ze op een andere manier de weg?

Kies de beste email marketing software voor uw situatie

Er zijn natuurlijk diverse manieren om uw eigen mailinglist te bereiken. Bij een kleine mailinglist kan zelfs uw gewone email client volstaan. Maar als uw mailinglist zichzelf begint uit te breiden, dan botst u al snel op de limieten van de gewone email software. In dat geval moet u beroep doen op gespecialiseerde software om nieuwsbrieven naar grote groepen ontvangers te versturen. We bekijken enkele van de beste en bekendste online mailinglist diensten: Your Mailinglist Provider, Get Response and Aweber.

Lees meer