Email marketing software

Email marketing software: gratis software en gratis trials

Er zijn natuurlijk diverse manieren om jouw eigen mailinglist op te bouwen en vervolgens te bereiken. Bij een kleine mailinglist kan zelfs je gewone email client volstaan. Maar als jouw mailinglist groter begint te worden, dan bots je al snel op de limieten van de gewone email software. De meeste providers leggen namelijk limieten op: bijvoorbeeld maximaal 100 mails per 5 minuten. Geen lachertje dus als je snel even 700 mensen wilt mailen!

In dit geval moet je beroep doen op gespecialiseerde software om nieuwsbrieven naar grote groepen ontvangers te versturen. We bekijken verder op deze pagina enkele van de beste en bekendste online mailinglist diensten: Your Mailinglist Provider, Get Response en Aweber.

Het gaat over gehoste oplossingen: geen software om zelf te onderhouden dus!

Al deze diensten zijn in constante ontwikkeling en voegen dus regelmatig nieuwe extra's toe aan hun bestaande software. Zo groei je mee met de nieuwe mogelijkheden die er nog in de markt zullen komen.


Voordelen van online nieuwsbrief beheer?

  • Aanmeldingen en opzeggingen van abonnees worden automatisch verwerkt
  • Jouw nieuwsbrief is steeds toegankelijk vanop elke computer ter wereld
  • Jouw mailing list wordt gehost op betrouwbare servers, je hoeft zelf geen software te installeren of te onderhouden
  • De nieuwsbrieven worden snel en efficiënt verzonden via deze supersnelle mailservers
  • Makkelijk gebruik maken van autoresponder / folluw up emails voor nieuwe abonnees
  • De online services hebben jaren ervaring en duizenden klanten
  • De meeste online aanbieders hebben zelfs gratis versies voor kleinere nieuwsbrieven!


Enkele bekende diensten

Your Mailinglist Provider

Your Mailinglist Provider biedt een gratis account aan voor kleinere mailinglijsten: met zulk een gratis account kan je tot 1000 emails per maand versturen. Stel dat je 4 keer per maand jouw abonnees wil emailen. In dat geval kan een gratis account volstaan zolang je onder de 250 abonnees blijft (4 emails naar 250 abonnees = 1000 emails per maand).

YMLP is gratis, eenvoudig, betrouwbaar en snel. De gratis account is erg goed als je de software wil uittesten en vergelijken met andere services. Als je voor een upgrade kiest, dan zal je ongeveer € 7,5 betalen om 2500 emails per maand te kunnen versturen. Heb je behoefte aan geavanceerde statistieken? (aantal mensen die jouw bericht openmaken, aantal clicks,...)? Dan betaal je € 10. YMLP heeft verschillende tariefplannen afhankelijk van de hoeveelheid emails die je per maand wenst te versturen. Je kan er ook voor kiezen om op een goedkope formule te blijven staan en losse email credits aan te kopen (dit kost 5 euro per 1000 emails).

Bezoek Your Mailinglist Provider voor meer informatie over de verschillende accounts. Bekijk ook zeker onze vergelijking van YMLP, Aweber en Get Response.

Get Response

Get Response biedt een beperkte gratis versie aan: gedurende 30 dagen mag je de software gratis testen, daarna ga je over op een betalende account. Als je slechts een beperkte mailinglist hebt dan zal YMLP voor jou wel goedkoper zijn.

Bij Get Response betaal je €12 per maand voor een mailinglist van 1000 abonnees. Deze abonnees mag je zo vaak emailen als je wenst (onbeperkt emailen, het grote verschil met YMLP). Get Response is evenzeer gemakkelijk in gebruik en is uitmuntende email marketing software. Net zoals bij YMLP kan je bij Get Response mooie nieuwsbrieven samenstellen met de verschillende templates die je nog verder kan aanpassen. Als je de software wenst te gebruiken om echt aan email marketing te doen, dan heb je uiteraard nood aan uitgebreide statistieken. Deze krijg je bij Get Response. Je kan bijvoorbeeld splittesten en de resultaten van twee emails opvolgen om te bepalen welke versie voor jou de beste resultaten oplevert. Vanzelfsprekend krijg je info over het aantal opens, clicks en eventueel conversies (het aantal mensen dat door de mailing overgaat tot de gewenste actie op jouw website, bijvoorbeeld een aankoop van een product).

Alle tariefplannen bevatten onbeperkt emailen en alle geavanceerde statistieken. Heb je een lijst die tot 1000 abonnees bevat en die je dagelijks wenst te mailen? Dan ga je zeker Get Response verkiezen boven Your Mailinglist Provider (bij YMLP betaal je namelijk volgens het aantal verzonden emails per maand). Bij YMLP moet je ook extra betalen voor de geavanceerde statistieken. Heb je eigenlijk geen nood aan geavanceerde statistieken en mail je slechts enkele keren per maand? Dan is de kans groot dat YMLP de goedkoopste gaat zijn. Bekijk dus zeker onze vergelijking van YMLP, Aweber en Get Response.

Aweber

Aweber is nog een fantastische tool om aan email marketing te doen. Tijdens de eerste maand kan je Aweber uittesten voor slechts 1 dollar. Daarna zal je 19 dollar betalen per maand (voor een lijst tot 500 abonnees). Heb je meer abonnees? Dan moet je jouw account upgraden. Tot 2500 abonnees betaal je 10 dollar extra per maand, waardoor je in totaal 29 dollar zal betalen. Net zoals bij Get Response zit er geen limiet op het aantal emails dat je per maand mag verzenden naar jouw mailinglist. Geavanceerde statistieken zitten ook bij in de prijs. Bekijk zeker onze vergelijking van YMLP, Aweber en Get Response.


Abonnees verzamelen voor jouw mailinglist

Wil je het aantal abonnees op jouw email lijst boosten? Enkele tips!

Geef iets weg

Nieuwe abonnees geef je een kortingsbon of iets anders dat zij als waardevol ervaren. Dat kan bijvoorbeeld ook een pdf rapport zijn met nuttige tips. Onderstreep dat nieuwsbriefabonnees steeds iets meer informatie krijgen dan "gewone" websitebezoekers.

Zorg voor regelmaat

Abonnees verwachten een nieuwsbrief die regelmatig verschijnt. Zorg daarom dat jouw nieuwsbrief op regelmatige tijdstippen verschijnt. Bijvoorbeeld elke zaterdag. Of 1 keer om de drie weken. Laat ook niet teveel tijd tussen jouw niewsbrieven. De bedoeling is namelijk dat jouw klanten blijven weten dat jij bestaat!

Zorg voor relevantie

Een goede nieuwsbrief bevat steeds waardevolle informatie voor de abonnees. Heb je niets zinnigs te melden? Verstuur dan geen nieuwsbrief.

Vraag alleen het emailadres

Heel wat bedrijven vragen naast het emailadres van klanten ook meteen de adresgegevens en het telefoonnummer. Wacht daar nog even mee. Concentreer alleen op wat je nu wilt krijgen: het emailadres van de prospect. Adresgegevens vraag je eventueel later op, als je daar een duidelijke reden voor hebt.

Zorg voor een uitschrijflink

Maak duidelijk dat abonnees steeds kunnen uitschrijven. Niets zo hatelijk dan nieuwsbrieven die je niet meer wil lezen en die je niet kan opzeggen. Een uitschrijflink is trouwens wettelijk vereist!

Zorg voor automatisatie

Zorg ervoor dat je een pakket gebruikt dat automatisch inschrijvingen en uitschrijvingen van abonnees verwerkt. Een enorme tijdsbesparing ten opzichte van het handmatig bijhouden van jouw abonnees. Emailadressen die niet meer bestaan worden zo ook automatisch weggefilterd. Zo blijft je mailinglist proper!


Wat is een autoresponder?

Dankzij een autoresponder bouw je op een makkelijke manier een persoonlijke relatie op met jouw mailinglist abonnees. Een autoresponder zorgt ervoor dat nieuwe abonnees automatisch een set berichten krijgen volgens een vooraf ingesteld interval. Dat is erg bevorderlijk voor het verkoopsproces: klanten kopen namelijk geen producten van mensen die ze niet kennen.

Je schrijft dus op voorhand bijvoorbeeld 10 email berichten. Het eerste email bericht wordt onmiddellijk verzonden nadat een nieuwe abonnee zich inschrijft. Daarin schrijf je dat je morgen zal terugmailen met meer informatie. De autoresponder zal de volgende dag een bericht naar die nieuwe abonnee sturen. De ontvanger krijgt zo de indruk dat je deze mails handmatig verstuurt. Belangrijk is uiteraard dat deze mails waardevolle informatie bevatten.

Door deze persoonlijke mails en de waardevolle informatie wek je het vertrouwen op van de abonnee. Hierdoor zal het aantal verkopen van jouw product de hoogte in gaan. Je verkoopt namelijk niet meer aan een koude markt (= mensen die je helemaal niet kennen en dus ook niet vertrouwen).

Een autoresponder wordt ook gebruikt om een set lessen te verkopen. Klanten betalen bijvoorbeeld voor een trainingsprogramma van enkele weken. De autoresponder zal dan elke week de juiste lessen naar de juiste ontvangers sturen. Bedenk maar eens hoeveel werk je hiermee bespaart! Het alternatief is dat je handmatig bijhoudt in welke fase elke klant zit. Vervolgens moet je elke klant nog afzonderlijk gaan mailen.


Voordelen van een online mailinglist?

Er zijn tal van voordelen op te noemen: kostenbesparend tegenover traditionele brieven, meetbaar, snel, efficiënt,...

Verenigingen en privé sfeer

Bij verenigingen worden mailinglijsten vaak ingezet om de eigen werking onder de aandacht te brengen. Het is inderdaad een uitstekende manier om alle sympathisanten op de hoogte te houden van belangrijke gebeurtenissen. Veel sneller en efficiënter dan met een maandelijks krantje!

Klantenrelaties onderhouden

Vooral in het bedrijfsleven zijn er ontelbare voordelen op te noemen om een mailinglist aan te leggen. De meeste mensen raadplegen hun email meerdere keren per dag. Je kan dus erg snel een belangrijke boodschap onder jouw nieuwsbriefontvangers verspreiden. Bijvoorbeeld: laatste kans om dit product te kopen!

Meetbare resultaten

Met moderne mailinglist software meet je trouwens in detail het effect van jouw campagnes. Hoeveel mensen deden de email effectief open? Op welke links werd geklikt? Wie klikte op welke link?

Dat levert erg nuttige informatie op. Nemen we het voorbeeld van een reisbureau. In een eerste mailing wordt reclame gemaakt voor verschillende reizen. Het softwarepakket registreert welke abonnee er klikte op welke advertenties.

Een tweede mail wordt dan gepersonaliseerd. Een mail op maat voor zij die in de eerste mailing op reclame voor wintersportvakanties klikten. Mensen die in de winter toch liever naar de zon trekken krijgen uiteraard een andere email met passende aanbiedingen.

De beste manier om je fans te bereiken

Tegenwoordig zou je kunnen kiezen om een gratis Facebook pagina aan te maken. Of een Twitter of Instagram profiel. Hiermee kan je namelijk ook snel duizenden mensen bereiken. En zelfs compleet gratis!

De waarheid is echter wel even anders. Het Facebook algoritme beslist bijvoorbeeld zelf hoe vaak een post getoond wordt. Zo is het perfect mogelijk dat een nieuwe post slechts aan 10% van jouw fans getoond wordt.

Verder is het zo dat Facebook of Twitter op gelijk welk moment de spelregels kan wijzigen. Dat is reeds gebeurd, want vroeger was het namelijk veel makkelijker om je fans te bereiken. Tegenwoordig moet je eigenlijk al je eigen posts gaan boosten om nog maar je eigen fans te kunnen bereiken (adverteren dus).

Tenslotte valt het soms voor dat Facebook een ganse pagina of profiel gewoonweg wist. Zeker op Instagram duiken er regelmatig verhalen op van mensen die hun profiel plots kwijt zijn. Dit komt dan omdat ze de 'terms and services' van deze dienst niet gerespecteerd hebben. In het geval van Instagram gaat het vaak over Instagram babes die iets teveel bloot hebben getoond. Een zorgvuldig opgebouwd profiel met tienduizenden fans kan dus met één muisklik door Instagram verwijderd worden.

Om al deze redenen blijft een mailinglist het meest interessant. Bovendien is het lezen van hun emails vaak het eerste wat mensen doen 's morgens. Als je dus gepersonaliseerde mails verstuurt met veel nuttige informatie, dan is de kans groot dat je een trouw lezerspubliek gaat opbouwen. Af en toe kan je dan een eigen product promoten aan jouw lezers. De verkoopscijfers hiervan liggen doorgaans stukken hoger dan wanneer je regelmatig onpersoonlijke reclame emails stuurt.

Kies de beste email marketing software voor uw situatie

Er zijn natuurlijk diverse manieren om uw eigen mailinglist te bereiken. Bij een kleine mailinglist kan zelfs uw gewone email client volstaan. Maar als uw mailinglist zichzelf begint uit te breiden, dan botst u al snel op de limieten van de gewone email software. In dat geval moet u beroep doen op gespecialiseerde software om nieuwsbrieven naar grote groepen ontvangers te versturen. We bekijken enkele van de beste en bekendste online mailinglist diensten: Your Mailinglist Provider, Get Response and Aweber.

Lees meer