Hoe goede verkoopteksten schrijven?


Het schrijven van een goede verkooptekst is complex. Zo is het belangrijk om algemene vaardigheden voor het schrijven van teksten in uw achterhoofd te hebben. Daarnaast dient u zich, zoals bij elke vorm van marketing, heel erg bewust te zijn van de doelgroep waarvoor u schrijft. Op beide gebieden vindt u in dit artikel een aantal tips, zodat u in het vervolg de perfecte verkooptekst voor uw producten kunt schrijven.

Laat anderen meelezen

Maak zo veel mogelijk gebruik van een goede tekstschrijver. Mocht u toch besluiten om de verkoopteksten zelf te schrijven, wees dan heel erg kritisch op uzelf en laat anderen meelezen. Iedereen heeft leren praten, maar dat wil niet zeggen dat iedereen in staat is om op een markt een product te verkopen. Verkopen is een vak en het schrijven van verkoopteksten ook. In dit artikel vindt u een aantal tips die u op weg kunnen helpen.

Makkelijk lezen helpt de koper

De basis van schrijven van verkoopteksten is dat u zorgt dat het makkelijk leest. Een lezer gaat niet urenlang nadenken over wat u met de tekst bedoeld kunt hebben. Dit kunt u bereiken door vrij korte zinnen te maken (10 woorden is al lang). Wissel ook de grammatica af. Neem dit voorbeeld: Dit product is geel. Dit product werkt op 220 volt en 12 volt voeding. Dit product is voor verschillende functies inzetbaar. Hierbij vallen mensen (net als bij eentonige muziek) in slaap. Varieer of structureer eentonige inhoud met een opsomming.

Opbouw is cruciaal bij verkoopteksten

Bij het schrijven van de tekst dient u de tekst om te keren. Dit betekent dat u de tekst niet vanuit uzelf moet schrijven (wat wil ik kwijt), maar vanuit de klant (wat wil ik als klant weten). Zo kan het zijn dat allerlei technische punten, zoals 220 volt voeding of 12, voor de klant niet relevant zijn. Die klant wil weten of hij het product bijvoorbeeld ook op camping kan gebruiken. Bedenk dus met welke problemen uw klant kan zitten en schrijf hier oplossingen voor in de tekst. De uitgebreide technische details meldt u dan gewoon aan het eind van de tekst.

U moet daarom goed nadenken over de potentiële kopers van het product en daar de verkooptekst op inrichten. Het kan dus zijn dat u de verkooptekst geschikt moet maken voor meerdere perspectieven. Denk hierbij aan iemand die een elektrisch kacheltje zoekt voor op de slaapkamer, in de camping of in de schuur. Of denk aan een vrouw die voor haar man een dergelijke kacheltje wil aanschaffen.

Een goede verkooptekst informeert

Verkopers op internet hebben vaak de neiging om in tekst te gaan schreeuwen. Dan ligt het er zo dik op, dat uw koper al nauwelijks meer gelooft dat de verkooptekst over een goed product gaat. Hou de tekst zakelijk en objectief. Bijvoorbeeld het gegeven dat het product als beste getest is door de consumentenbond is relevant. Zoek dit soort feiten dus op. Hoe meer van die feiten een klant bij u in de winkel kan vinden, hoe sneller deze overtuigd zal zijn van uw vakkundigheid. De kans is dat klanten er dan ook voor kiezen om bij u het product aan te schaffen (aangezien betrouwbaarheid essentieel is bij online zakendoen).

Wees eerlijk over uw product

Het is belangrijk om in de verkooptekst niet alleen aandacht te hebben voor de voordelen van uw product. Als we weer het voorbeeld van de elektrische kachel aanhalen. Uw kunt hier als voordeel aanhalen dat deze op elke plek met een stopcontact te gebruiken is, kleine ruimten snel warm maakt, ook in een caravan met 12v-aansluiting gebruikt kan worden enzovoort. Maar benoem ook dat een dergelijke kachel relatief veel stroom verbruikt en niet geschikt is om grotere ruimten mee te verwarmen. Hiermee kadert u het nadeel in. Als u het niet doet, vindt de klant deze nadelen echt wel op internet. Het gevolg is dat u het vertrouwen kwijt bent. Als die klant bij u in de winkel staat kunt u dit nog corrigeren, maar online bent u dan voor eens en voor altijd het vertrouwen kwijt.

Geef uw klant aandacht: een verkooptekst mag lang zijn

De algemene regel op internet is dat teksten vanaf ongeveer 500 woorden als lang worden ervaren. Bij verkoopteksten geldt dit echter niet. De koper vindt het belangrijk om goed geïnformeerd te worden over het product (wat kan het, wat heb ik er aan). Aan de andere kant is het voor de koper belangrijk om informatie te krijgen over het proces van de aankoop. Wanneer betaal ik, wat krijg ik er voor enzovoort.

Er zit hier een rare tegenstelling in. Misschien verwacht u dat de internetkoper lui is en in een paar punten snel informatie wil krijgen (zoals bijvoorbeeld bij nieuwsberichten). Voor een verkooptekst is dit toch echt anders, dit hebben meerdere onderzoek aangetoond. De koper wil kunnen zien dat de verkoper betrouwbaar is en verstand van zaken heeft. Een koper wil ook serieus genomen worden, net als dat u een klant in een winkel niet na een toelichting van drie zinnen dwingt om een beslissing te nemen.

Lange verkoopteksten zijn dus een optie, maar maak hierin zelf een keuze afhankelijk van hoeveel verschillende producten u verkoopt. Hoe kleiner en zeldzamer uw aanbod is, hoe meer het zal lonen om lange verkoopteksten te maken. Zorg hierbij wel dat deze tekst goed is gestructureerd en gebruik tussenkopjes. Als een koper namelijk niet op een lang verhaal zit te wachten kan hij dan snel de voor hem relevante informatie opzoeken.

Samengevat: eerlijk, duidelijk en volledig

Een goede verkooptekst is eerlijk, duidelijk en volledig. Een koper op internet wil helderheid over het product, waarbij ook de nadelen benoemd worden. Als u zich aan die basisregels houdt en nog iemand kritisch mee laat lezen is het zeker mogelijk om zelf een goede verkooptekst te schrijven.

Kies de beste email marketing software voor uw situatie

Er zijn natuurlijk diverse manieren om uw eigen mailinglist te bereiken. Bij een kleine mailinglist kan zelfs uw gewone email client volstaan. Maar als uw mailinglist zichzelf begint uit te breiden, dan botst u al snel op de limieten van de gewone email software. In dat geval moet u beroep doen op gespecialiseerde software om nieuwsbrieven naar grote groepen ontvangers te versturen. We bekijken enkele van de beste en bekendste online mailinglist diensten: Your Mailinglist Provider, Get Response and Aweber.

Lees meer