Hoe bezoekers converteren naar klanten?


Hebt u een website en wilt u graag meer bezoekers converteren naar klanten, ofwel een betere conversieratio? Er zijn heel veel manieren om dit te bewerkstelligen, en allemaal helpen ze mee de conversieratio van uw site te verbeteren. Zo dient u onder andere de bezoeker daadwerkelijk te overtuigen van het nut van uw product of dienst voor hem of haar, moet u de belangrijkste pluspunten noemen, moet de bezoeker aanvankelijk niet teveel content te zien krijgen en moet het design van de website nagenoeg perfect zijn.

Hieronder volgt een uitwerking van deze en nog meer tips die u kunnen helpen uw conversieratio te verhogen en zo nog meer rendement uit uw online-activiteiten te halen!

Overtuigingskracht is belangrijk voor een goede conversieratio

Wanneer u taalkundig perfecte, wervende teksten op uw website plaatst, dan hebt u al de helft van het werk gedaan. Een goede, wervende tekst zorgt er in belangrijke mate voor dat de interesse van de lezer gewekt wordt en dat de lezer overtuigd raakt van de voordelen van uw product of dienst. Er zijn veel websites op het web waarop alleen de producten of diensten zelf te zien zijn zonder een wervende begeleidende tekst. Dit maakt helaas dat ongeveer de helft van de bezoekers voortijdig afhaakt.

Noem de belangrijkste onderscheidende pluspunten (USPs)

Op veel websites wordt er enkel inhoudelijk gerept over de producten en diensten zelf. Het is echter zo dat een bezoekers gemiddeld maar zeven seconden op een website blijft bij een online vergelijkend warenonderzoek. Daarom is het voor een goede conversieratio ook van het grootste belang dat u meteen noemt waarom de bezoeker zou moeten kiezen voor uw diensten en niet voor die van een andere website. Hiervoor kunt u de belangrijkste USPs (unique selling points) noemen op een opvallende plek op uw website. Zodoende weten bezoekers gelijk wat ze van u kunnen verwachten in vergelijking met de concurrentie. Het noemen van de USPs zorgt al snel voor een verbetering van de conversieratio.

Wees niet al te kwistig met tekst op de belangrijkste toegangspagina's

Wanneer u zich wederom realiseert dat een bezoeker zo 'n zeven seconden op een website blijft alvorens hij of zij besluit om verdere te kijken of blijven, dan zult u begrijpen dat het geen goed idee is om de gehele homepage of andere belangrijkste landingspagina van uw website vol te stoppen met teksten over uw producten of diensten. Voor een goede conversieratio is het van het grootste belang om de pagina waarop uw bezoeker binnenkomt helder en overzichtelijk te houden. Alleen op deze manier zal uw bezoeker genegen zijn om uw pagina te bekijken en zal er wellicht een conversie plaatsvinden. Heldere en overzichtelijke webpagina's zijn dus zeer belangrijk als u een betere conversieratio wilt.

Een subliem design draagt ook bij aan een goede conversieratio

Een website met een rommelig design zonder orde of een website waarop de kleuren pijn doen aan uw ogen zal hoogstwaarschijnlijk een website zijn met een relatief minder goede conversieratio. Zorg dragen voor een goed design van uw website is dan ook zeer belangrijk. Dit kunt u zelf doen, maar u kunt vanzelfsprekend ook een professioneel bureau hiervoor in de arm nemen.

Betere Conversieratio? Zorg voor een duidelijke propositie

Hoewel deze tip met name van toepassing is voor websites voor diensten, en niet zozeer voor webshops, is het toch belangrijk om deze tip in uw achterhoofd te houden, of u nu een website hebt of een webshop. Op websites waarop diensten worden aangeboden is het soms niet meteen duidelijk wat de propositie is, of het aanbod. Een goede titel en slogan doen dikwijls al wonderen als het gaat om een duidelijke propositie. Het moet voor een bezoeker meteen helder zijn wat hij of zijn kan verwachten van u.

Hier geldt ook dat de website strak en overzichtelijk moet zijn. Als de homepage van een website afgeladen is met teksten, afbeeldingen en menu's, dan is het voor een bezoeker volstrekt onduidelijk wat de propositie is, en zal deze waarschijnlijk de website verlaten. Een duidelijke propositie is dus onontbeerlijk voor een goede conversieratio.

Een goede navigatie zorgt voor een goede conversieratio

Neemt u weer eens de 7 seconden waarin de bezoeker een besluit neemt in ogenschouw. In deze tijd dient u het de bezoeker zo eenvoudig mogelijk te maken om te navigeren op uw website. De bezoeker moet niet hoeven zoeken waar hij of zij heen moet om uw dienst of product af te nemen. Dit moet zo klaar als een klontje zijn, en kan worden gerealiseerd door goed na te denken over het juiste formaat en soort knoppen. Hier kan A/B testing uitkomst bieden voor u. Verder kan een 'pad met broodkruimels' ('breadcrumbs') waarop de structuur van de website duidelijk wordt de bezoeker helpen om probleemloos te navigeren. Dit alles kan bijdragen aan verdere verbetering van uw conversieratio.

Neem de bezoeker bij de hand

Vertel de bezoeker duidelijk wat hij of zij moet doen. Een heldere call-to-action is onmisbaar voor een goede conversieratio. "Bestel vandaag nog!", "Schrijf u nu in voor de nieuwsbrief" zijn goede voorbeelden hiervan.

Verbeter uw conversieratio!

Verbeter uw conversieratio door te kijken in hoeverre bovenstaande zaken geregeld zijn op uw website. Het kan beslist lonen om uw website heel consciƫntieus tegen het licht te houden en te bekijken of deze voldoet aan alle criteria. Vaak hoeft de website maar een klein beetje aangepast te worden, waarna u een exponentiele stijging van de conversieratio ziet.

Kies de beste email marketing software voor uw situatie

Er zijn natuurlijk diverse manieren om uw eigen mailinglist te bereiken. Bij een kleine mailinglist kan zelfs uw gewone email client volstaan. Maar als uw mailinglist zichzelf begint uit te breiden, dan botst u al snel op de limieten van de gewone email software. In dat geval moet u beroep doen op gespecialiseerde software om nieuwsbrieven naar grote groepen ontvangers te versturen. We bekijken enkele van de beste en bekendste online mailinglist diensten: Your Mailinglist Provider, Get Response and Aweber.

Lees meer